Deutsch
English
Русский

Studie an Patienten mit Aortenstenose

(F. Weidemann / S. Herrmann / W. Voelker)

In Kooperation mit der Herzchirurgie werden Patienten mit Aortenklappenstenose vor und im Verlauf nach operativen und interventionellem Aortenklappenersatz echokardiographisch untersucht. Im Rahmen dieser Studie sollen alle Patienten, die aufgrund einer höhergradigen Aortenstenose einen Aortenklappenersatz bekommen, eingeschlossen werden. Im Rahmen einer echokardiographischen Untersuchung sollen Gewebedopplerdaten vor der Operation, unmittelbar nach der Operation und im Verlauf (1/2 Jahr und 1 Jahr nach OP) gewonnen werden. Anhand diese Gewebedopplerdaten werden die regionalen Deformationseigenschaften quantifiziert. Vor wie nach Operation wird zusätzlich eine MR-Bildgebung durchgeführt, um morphologische, funktionelle und metabolische Parameter in Kombination mit einer Flussmessung zu erheben. Zusätzlich wird ein Aortenklappenregister aufgebaut, in dem alle Patienten mit mindestens mittelgradiger Aortenklappenstenose eingeschlossen werden. Aktuell befinden sich 580 Patienten in diesem Register, welche zum Teil schon über viele Jahre nachkontrolliert werden. Auf der Basis dieses Registers ersteht gerade eine wissenschaftliche Arbeit, über den prognostischen Wert der mitralen Annulusbewegung als Marker für die longitudinale Herzfunktion.

Abstract:

Low and High Gradient Aortic Valve Stenosis - Longitudinal Natural History from Moderate to Severe Stage for a Better Understanding of the Disease

Bastian Kramera,b, Sebastian Herrmann MDa,b*, Dan Liua,a,b MD, Kai Hu MDa,b, Stefan Stoerk MD  PhDa,b, Wolfram Voelker MDa,b, Catharina Ruppertc, Kristina Lorenzc, Georg Ertl MDa,b, Frank Weidemann MDa,b

a Department of Internal Medicine I, University Hospital Würzburg, Würzburg, Germany
b Department of Cardiology, Comprehensive Heart Failure Center, University of Würzburg, Würzburg, Germany
c Institute of Pharmacology and Toxicology, University of Würzburg, Würzburg, Germany
*The first two authors contributed equally to this work

Corresponding Author: Prof. Dr. Frank Weidemann

Short title: Development of Low and High Gradient Aortic Valve Stenosis

Objectives.
The aim of the present study in patients with aortic stenosis (AS) was to evaluate disease progression in relation to the transvalvular gradient.

Methods.
77 AS patients with a valve area of 1.3±0.3 cm2 at baseline underwent echocardiographic examination including 2D-speckle-tracking-strain. A Follow up echo was performed at severe stage of AS (echocardiographic follow-up=3.3±1.7 years). Patients were grouped according to mean transvalvular pressure gradient (low gradient (LG)<40 mm Hg versus high gradient (HG). The LG/AS group was subdivided into low flow (LF, stroke volume (SV) index<35 ml/m²) and normal flow (NF).

Results.
At baseline LG/AS groups had reduced transvalvular gradient, flow and more comorbidities than HG/AS patients. Furthermore, LF/LG showed a reduced left ventricular (LV) global systolic strain and reduced systemic arterial compliance. LF/LG group showed the most SV reduction and reduced cardiac function at follow-up. HG/AS showed the fastest progression of stenosis. In addition, during time to telephone follow-up (5.0±2.0 years) LF/LG patients had worst prognosis (64% deaths) and were most often hospitalized due to heart failure. Important baseline predictors for development of LG/AS were presence of coronary artery disease, global systolic strain≤17% and LV outflow tract peak velocity (as independent predictor).

Conclusion.
In AS patients with high gradient physiology the valve is the primary problem, leading to a fast reduction in aortic valve area. In contrast, low gradient AS is a systemic myocardial disease with valvular and vascular afterload stress, resulting slower AS progression but worse clinical outcome. Therefore, myocardial, valvular and vascular parameters help to predict development of LG/AS already in early stage of disease.